Senior marketingmanager Bart van Luyn maakte in maart 1999 voor het eerst bekend dat de Efteling tijdens de winter van 1999-2000 zou worden opengesteld. In een interview liet hij weten dat het park rond kerst en nieuwjaar de deuren zou openen en dat er veel van werd verwacht, "met sfeervolle sneeuwtaferelen in het donkere seizoen". Het eerste officiële woord kwam begin juni van dat jaar, toen het evenement in een persbericht de naam "Winter Efteling" meekreeg en door marketingdirecteur Janneke kuysters uitvoerig werd toegelicht:

Er zal veel vertier in winterse sfeer zijn, met name entertainment en show, natuurlijk ook met een ijsbaan of iets dergelijks. Vooral in verlichting en aankleding willen we veel doen en ook met eten en drinken. Tevens zullen er tal van winteractiviteiten in alle binnenlocaties worden gehouden.

Kuysters maakte duidelijk dat de Winter Efteling een proefproject voor drie jaar was. Als het evenement succes zou hebben, dan kreeg het een vaste stek op de Eftelingkalender.

 

De eerste Winter Efteling

Zie voor meer informatie Winter Efteling 1999,2000 .

Op 11 december 1999 om 10.30 uur werd de Winter Efteling officieel geopend. Van der Zijl sprak over "een historisch moment voor de Efteling. Voor de eerste maal in zijn 47-jarig bestaan opent de Efteling in de winter de poorten voor het publiek." Aan de poorten van het Huis van de vijfzintuigen hing een groot slot dat door Van der Zijl ontsloten werd en daarachter lag voor de eerste bezoekers drie meter krentenbrood en warme chocolademelk klaar.

Uit enquêtes die het park hield bleek later dat bezoekers zeer te spreken waren over de zo oer-Hollands gezellige wintersfeer, waar vooral de sfeerverlichting ’s avonds veel aan bij droeg. De tent met de kunstijsbaan bleek een geslaagde extra attractie. De decoraties in het park die het gebrek aan bloemen, groene struiken en bomen moesten compenseren, werden vaak echter weer wat minder gevonden. Ook het overvloedige entertainment was niet allemaal van een even hoog niveau. Tijdens het experiment bleek dat er vooral een tekort was aan horeca. Hoe groot die horecabehoefte wel niet was bleek vooral tijdens de kerstdagen, toen er kantoorpersoneel ingezet moest worden om de grote vraag naar versnaperingen en winterse kost op te kunnen vangen. De grote belangstelling voor horeca werd toegeschreven aan het feit dat mensen in de winter geen eigen broodjes voor een picknick meebrengen.

Een van de weinige advertenties voor de eerste Winter Efteling

Hoewel er amper reclame gemaakt was, werd op 9 januari 2000 de eerste Winter Efteling afgesloten met 188.383 bezoekers. Opvallend was dat de bezoekers gemiddeld meer aan eten, drinken en souvenirs spendeerden dan bezoekers tijdens het gewone seizoen. In totaal werd zo'n ƒ 10 miljoen aan omzet gehaald. Olaf Vugts , directeur park:

Nog belangrijker dan de bezoekersaantallen, zijn dit eerste jaar de reacties van onze bezoekers. Natuurlijk doen we hiernaar onderzoek, maar uitgaande van de vele spontane positieve opmerkingen hebben we blijkbaar een goed concept in handen.

Ook algemeen directeur Ronald van der Zijl was enthousiast:

De Winter Efteling is duidelijk een ander product dan ons park in de zomer, en dat moeten we vooral zo houden. Wij verwachten niet dat mensen die nu in de Efteling zijn geweest, van de zomer niet meer komen. Maar we moeten afwachten of mensen die deze winter geweest zijn, volgende winter weer komen.

De eerste Winter Efteling was in ieder geval een succes.

De eerste 3 jaar was een uitprobeersel om er tevens van te leren . En zo volgde er jaren overheen tot de dag van vandaag .  

 

Voor meer informatie over de Winter Efteling check de Efteling website ✨❄️☃️

Nieuw foto punt in 2019 / 2020 

Voorbeeld HTML