Efteling schilderij instaphal Vogel Rok (Bron:Efteling bv)
Maquette Vogel rok. (Bron eigen foto)
Vogel Rok is een volledig overdekte achtbaan in het donker in het Reizenrijk . De baan ligt in een 3.000 vierkante meter groot gebouw aan de noordoostelijke rand van de Efteling. De achtbaan is gebouwd door Vekoma, model Custom MK-900, en gaat niet over de kop. Van bovenaf gezien heeft de rit de klassieke vorm van een achtbaan: een achtje.
De attractie is gethematiseerd op basis van ontwerpen van Ton van de Ven naar het mythologische fabeldier uit het verhaal De tweede zeereis van Sindbad de Zeeman uit de verhalenbundel van de Sprookjes van 1001 nacht.
Efteling media pers foto (Bron:Efteling bv)
De bouw
De achtbaan werd gebouwd op het oude parkeerterrein aan de Horst, waarvoor een entreegebouw met wachtruimtes tussen het Carnaval Festival en het Café-Restaurant werd afgebroken. De komst van Vogel Rok gaf de Efteling gelijk de kans om het centrale plein in het Noorderpark een face-lift te laten ondergaan: de blauwe golfmetalen wanden van Carnaval Festival zouden aan het oog onttrokken kunnen worden en het exterieur zou zo beter in de Eftelingstijl kunnen passen.
De bouw ging van start op 15 februari 1997. Aannemer is bouwcombinatie IBC Heijmans , daarnaast werken naast Vekoma ook Hoogeveen van Luyt en de Van Delft Groep aan het project mee. Het parkeerterrein werd opgebroken en de funderingen voor de nieuwe rollercoaster gestort. Eind juni werd begonnen aan de constructie van de eigenlijke baan en aan het einde van de zomer werd de oude ingang van het Carnaval Festival afgesloten. In de laatste maanden van het seizoen was de ingang van het Festival niet toegankelijk, bezoekers konden de attractie betreden via een dienstingang. Aan het einde van seizoen 1997 was de baan van Vogel Rok helemaal klaar. Het gebouw werd overdekt waarna er begonnen kon worden aan de bouw van het entreegebouw, de verschillende wachtruimtes en het perron. De wachtruimte en ingang van Carnaval Festival werden afgebroken om daar plaats voor te maken.
Op 19 december 1997 wordt de bouw opgeleverd. De eerste proefritten worden gemaakt en het decoratiewerk kan beginnen. Tijdens de proefritten komt al snel een probleem aan het licht: de baan is niet donker. Door gaten en kieren valt daglicht naar binnen en bij de verschillende lichteffecten tijdens de rit blijken de palen van de achtbaan en de grond regelmatig goed zichtbaar te zijn. Dit wordt opgelost door alles zwart te schilderen en door op verschillende plaatsen met doeken te werken.
Vervolgens wordt de gevel van de attractie gebouwd. De vogel wordt gemaakt in het Venlose atelier van Joop van den Heuvel, de kop en nek worden voor hem gemald en geproduceerd door Ascom polyester; Van den Heuvel werkt ze af en maakt de vleugels en poten uit pur met een laag polyurea. Op 28 januari 1998 wordt de kop van Vogel Rok van Venlo naar Kaatsheuvel gebracht, wat heel wat bekijks oplevert onderweg. De gevel met vogel kost zo'n ƒ 1 miljoen en is daarmee het belangrijkste deel van de decorkosten van de attractie.
Een week later wordt een stekelvormig dakornament op het rieten dak van het achtbaangebouw geplaatst. Het ornament bestaat uit vier puntvormige stekels die in een betonconstructie zijn geplaatst. Tussen de vier stekels staat nog een groter exemplaar, dat het gebouw in totaal 25 meter hoog maakt.
Terwijl druk gewerkt wordt in, op en rond Vogel Rok, wordt ook het plein aangepakt. De oude winkel Jokie de prrretneus souvenirs wordt met de grond gelijkgemaakt en op dezelfde plaats wordt de nieuwe winkel Het Valies gebouwd. De decoratieve plaat aan de gevel blijft wel behouden. De bouw van de winkel gaat, net als de nieuwe attractie, fiks over het begrote budget, waardoor de oorspronkelijke thematisering niet door kan gaan. Het hele plein krijgt nieuwe klinkers in schaakbordpatroon en her en der worden bomen geplant en bloembakken geplaatst. Op de plaats van de oude toiletten wordt een grote overdekte wachtruimte voor Carnaval Festival gebouwd. De zichtbare muren van de attractie worden gestuct en voorzien van enkele Oosterse vormen.
De opening
Nog voor de officiële opening van de nieuwe achtbaan geeft de Efteling de eerste duizend abonnementhouders die een abonnementaanvroegen en de eerste Efteling clubleden op 25 maart in avant-première de kans om een eerste rit te maken in Vogel Rok. Ton van de Ven en andere bekende Eftelingers staan op het perron te kijken hoe de Efteling-fans de eerste ritjes maken. Meteen volgen er kritische geluiden over de attractie. De fancommunity's op internet zijn dan nog piepjong, maar via kanalen als Wonderchat wordt er al hevig over de attractie gediscussieerd. Elementen als de enorme vogel voor de gevel en de baan op zich vallen in de smaak, maar er was maar weinig te merken van de eerder beloofde effecten. Wel aanwezig bij de opening waren windeffecten, de gieren, de zwerm vogels, de Rok op het eiland en de diamanttunnel, maar toch wordt de rit door bezoekers vooral nog als donker ervaren. De vogel op het eiland, geplaatst halverwege de rit in het midden van de ruimte, viel bijna niet op.
Als onderdeel van de reclamecampagne werd er op 1 april 1998 een grap uitgehaald. Tijdens werkzaamheden in Almere worden "versteende resten van een reuzevogel" opgegraven. Robert Jaap jansen in de hoedanigheid van 'archeoloog' was ter plaatse om de resten te onderzoeken. De schedel die hiervoor gebruikt is, werd daarna in het tuintje van de wachtrij gelegd en is daar nog te zien.
Op 9 april gaat het park open voor het seizoen 1998. Het nieuwe Eftelingseizoen wordt feestelijk ingezet met taart voor elke bezoeker en de opening van de nieuwe attractie. Al voor aanvang heeft de Efteling veel reclame gemaakt voor de nieuwe 'dark-ride', zoals de Efteling zelf in de commercial zegt. Deze commercial begint met de uitroep "Sindbad, kijk uit!". Zittend met de uitdaging om een donkere indoorbaan te verbeelden die op dat moment nog niet af is, komt de Efteling met een 3D-animatie van een vlucht aan een vogel over afwisselend landschap, eindigend bij het huis van de vijfzintuigen en payoff "Maak de vlucht van je leven. Vogel Rok, de nieuwste dark-ride in de Efteling", ingesproken door Rinue van de Elzen. De muziek van de commercial is een opvallende synthesizerdeun van strak 30 seconden, waarin elementen van de attractiemuziek terugkomen, en die in uitvoering sterk lijkt op de demo van Ruudbos voor de ritmuziek.
Druk op de blauwe button hieronder en ontdek meer over Sindbad de zeeman uitbreiding in Reizenrijk👇🏻
Voorbeeld HTML