Ga lekker mee dromen met je ogen open met deze betoverende Soundtrack👇🏻
Efteling Kastelenrijk Droomvlucht (bron:Efteling bv)
Eerste plannen en transportsysteem
De Efteling was voor het veertigjarig jubileum van plan een grote jubileumattractie te bouwen. Er circuleerden verschillende ideeën voor attracties. De Gouden Eeuw en sferen als Jeroen Bosch en Pieter Breughel zouden dienen als leidraad. Er werd allereerst gezocht naar een geschikt transportsysteem, dat een thrill-element moest hebben. Het bedrijf BRC imagination arts kwam met een suggestie voor quest, dat een systeem met hangende gondels had. Het attractie-idee werd niet direct overgenomen, maar Lex Lemmens, Jan Verhoeven en Paul Beck reisden in 1989 naar attractiebeurs IAAPA om zich te oriënteren en kwamen uit bij het Engelse bedrijf CPM, Computerized People Movers, die een systeem hadden lopen op een verborgen draad, vergelijkbaar met Symbolica . Volgens CPM zou zweven ook goed mogelijk zijn en de karretjes zijn helemaal vrij te programmeren. Op de mededeling van Lex Lemmens dat dit het zou worden, reageerde Ton van de Ven: “Zo, dus we gaan vliegen?”
Ton van de Ven krabbelt op een paar gekreukte A4'tjes steekwoorden als 'Elfendorp', 'zwevend', 'zompenwoud', 'oberon', en 'gnomen'.Van de Ven is gaan tekenen en vanaf die 'natte schetsen' - een stuk of vijf, zes plaatjes - heeft het bestuur goedkeuring gegeven voor wat dan nog de werktitel Daydream draagt. Ton vertelt over de totstandkoming van het ontwerp in een interview met Eftelist
In de tijd dat Droomvlucht gemaakt kon worden, heb ik zeven tekeningen laten zien en heb ik gezegd dat wanneer we het uitwerkten, het een goede attractie voor iedereen zou kunnen gaan worden. Alleen toen was er wel een probleem: we hadden wel een bedrag daar voor staan, maar het moest wat goedkoper worden - ik moest er wat aan snijden. Toen heb ik gezegd dat dat heel makkelijk is, want dan snijden we dus twee van die grote ontwerpen er helemaal vanaf: we gaan niet iets goedkoper maken, maar we doen iets minder. Men vond dat toen niet kunnen, want ik zou een verhaal waar ze enthousiast over waren uit elkaar halen en men vroeg zich af wat er nu mee moest gebeuren. Toen heb ik gezegd dat er helemaal niks hoefde te gebeuren, want er is niemand die gaat vragen hoe die zaken aan elkaar gelinkt zijn. Uiteindelijk vertelt iedereen hetzelfde verhaal maar dan in andere woorden.
Wonderwoud
Efteling Wonderwoud.Bron Efteling bv
Elfentuin
Efteling Elfentuin. Bron Efteling bv
Problemen met transportsysteem
Het gondeltransportsysteem van CPM werd een heet hangijzer. De planningen werden in april 1990 gemaakt en al in september zou het bedrijf de eerste grote kolommen voor het geheel moeten leveren. Echter, het bleef stil op de bouwplaats; CPM liet niks van zich horen en reageerde niet op telefoontjes en faxberichten. Het bedrijf verkeerde in financiële moeilijkheden, wat de eerste klap zou zijn voor de attractie.
Het bedrijf was de afgrond nabij en Lex Lemmens en Paul Beck besloten meteen naar Engeland te gaan. Er werd gekeken of er mogelijkheden waren om de fabriek zelf voort te zetten, al dan niet in combinatie met andere partijen. Uiteindelijk is het prototype in bescherming gebracht zodat het buiten het beslag van de curator zou blijven en de Efteling op zoek kon naar een leverancier die het verder wilde ontwikkelen.
Er was een vijftal leveranciers die eventueel het project konden voortzetten. Drie firma's, waarvan twee Nederlandse, durfden het niet aan vanwege de korte tijd waarin alles geproduceerd moest worden. Voor de kolommen en de baan werd een beroep gedaan op de Duitse staalproducent BHS, onder andere vaste leverancier van achtbaanbouwer Schwarzkopf. Voor de gondels werd uiteindelijk leverancier Translift gevonden, een bedrijf dat transportsystemen vervaardigde voor de auto-industrie. Ook dit bleek niet zo soepel te gaan en het gebrek aan ervaring van Translift in de attractiebranche speelde hier parten. De genadeklap viel bij de eerste praktijktests met de gondels: de door CPM voorgerekende motoren bleken niet krachtig genoeg voor de steile klim van het traject. Hierop diende het hele technische ontwerp van de gondelaandrijving opnieuw gedaan te worden, wat een kettingreactie gaf op andere onderdelen die daarop ook aangepast moesten worden.
De attractie was op dat moment al lang aangekondigd en steeds meer gasten kregen te horen dat de attractie wellicht niet meer dit jaar zou openen. Commercieel directeur Van Assendelft kreeg dagelijks telefoon van de pers over het uitstellen van het project, al dan niet in combinatie met de toch verhoogde prijzen. Op een belegde persconferentie framede hij het probleem als vooral een enorme teleurstelling voor de 150 mensen van de Efteling die er twee jaar aan gewerkt hebben, en het toch niet aan het publiek kunnen laten zien. Dit werd inderdaad overgenomen door de media, die benadrukten hoe lullig het toch was dat dit nou precies in een jubileumjaar moest gebeuren.
Toen duidelijk was duidelijk geworden dat de opening bij het begin van het jubileumjaar niet meer gehaald ging worden, werd er een drastisch besluit genomen. Omdat de attractie zou bij opening tijdens het hoogseizoen niks meer toevoegen aan de bezoekersstroom, werd besloten tot een jaar uitstel en dus opening in 1993. In het overigens voltooide gebouw werden in 1992 rondleidingen georganiseerd voor het publiek. Wekenlang liepen gastvrouwen en leden van het managementteam met Eftelingbezoekers achter de schermen door Droomvlucht, en de reacties waren zeer positief. In de wachtrij konden bezoekers naar de film 'Dromen met Open Ogen' kijken.
Met 2,6 miljoen bezoekers in 1992 werd het alsnog het op één na het beste seizoen wat de Efteling tot dan toe kende.
Sterrentunnel
Efteling Sterrentunnel. Bron Efteling bv
foto's droomvlucht (bron:Efteling bv)
Hemelburchten
Efteling Hemelburchten. Bron Efteling bv
Bosgeestje (Wonderwoud)
Opening in 1993
Op 8 april 1993 opent Droomvlucht voor bezoekers.Op 9 mei 1993 vond de officiële opening voor ruim 900 genodigden plaats.Het feest begon in het Carrousel Paleis, waar alles in het thema stond van de jeugd van Anton Pieck rond 1900, met een orgelman, muzikanten, een fotograaf, silhouettenknippers en zo tientallen andere ambachtslieden en 'dorpsbewoners'. Later op de avond begon het officiële gedeelte met de opening van Droomvlucht. Paul Beck memoreerde veertig jaar Efteling, en de problemen met het falende transportsysteem.
Op de avond zelf werd duidelijk dat er een hevige onweersbui met veel regen aan zat te komen. Het programma werd omgegooid, buffetten werden naar binnen verplaatst en het vuurwerk moest al begonnen zijn nog vóórdat het ging regenen.
Ton van de Ven kreeg het woord en ging dieper in op details. Hoe de droom steeds meer gestalte kreeg, hoe ze met een team de creatieve werkelijkheid maakten en hoe alles tot in detail werd afgewerkt. Vervolgens verscheen Reinoud van Assendelft in nachthemd en slaapmuts en verzocht de aanwezigen hem te volgen en niet te letten op de vreemde wezens die ze op weg naar Droomvlucht passeerden. Zo was er een bosnimf op een eenhoorn en stonden slapende acteurs tegen de bomen op het plein voor de attractie. De vreemde wezens maakten deel uit van een openingsceremonie, die afgesloten werd met het vuurwerk.
Het vuurwerk was vanwege de snelle opbouw niet nauwkeurig genoeg geplaatst en één vuurpijl kwam zo hoog dat het groen aan de zoldering van de ingangspoort van de attractie vlam vatte; snel was er een ladder en werd het vuur geblust, maar onder de ingang lag geblakerd puin en de aanwezigen werden omgeleid via de uitgang van de attractie. Ook bleek het hard knalvuurwerk te zijn, wat leidde tot klachten bij de politie.
De pers schreef lovend over Droomvlucht en vanaf dat moment was en bleef Droomvlucht de door bezoekers best gewaardeerde attractie.Door de tegenslagen was de uiteindelijke kostprijs van ƒ 18,5 miljoen opgelopen tot ƒ 25,5 miljoen. Daarnaast werd er nog ƒ 6 miljoen aan entreeinkomsten geschat te zijn gedorven.
4 maart 2023 heropening na grote renovatie van enkele maanden.
Vlieg mee met één van de elfjes uit Droomvlucht voor een uniek kijkje achter de schermen bij het grote onderhoud van de attractie. Droomvlucht heropent op 4 maart.
Droomvlucht is sinds 31 oktober 2022 gesloten voor groot onderhoud. In de afgelopen vier maanden is enorm veel werk verricht. Een groot deel daarvan is onzichtbaar, maar er zijn ook heel wat vernieuwingen die direct opvallen.
Stalen baanstukken vervangen
Iedere dag vervoeren de 28 gondels tot wel 8.500 mensen. Na 30 jaar had de 425 meter lange baan toch wel wat slijtage opgelopen. Daarom zijn tussen de ‘ruggengraat’ en ‘looppijpen’ van de baan handmatig 260 stalen stukken vervangen.
Bewoners in het nieuw
In deze maanden van onderhoud hebben we ook extra aandacht besteed aan de bewoners van Droomvlucht. Alle kleren zijn weer fris, de baard van koning Oberon is netjes geknipt, de eenhoorn heeft prachtige krullen in zijn manen en de elfjes stralen als nooit tevoren.
543 lampen vervangen en afgesteld
De oude halogeenlampen zijn vervangen door maar liefst 543 energiezuinige ledlampen. Veel duurzamer en bovendien kunnen we met de nieuwe verlichting betere kleurnuances aanbrengen. Zo ontstaat er nog meer sfeer en beleving, zonder al te veel af te wijken van de originele kleuren.
Het regent weer!
Ook zijn tijdens dit onderhoud defecte onderdelen van de show aangepakt, onder andere in het Kastelenrijk. Iets verderop, in het Zompenwoud, voelen de trollen zich weer helemaal thuis nu het er weer regent!
Zee van bloemen
Droomvlucht staat natuurlijk bekend om de ontelbare bloemen en planten in de attractie, die zoet geuren als jij in de gondel langs zweeft. De bloemen en planten zijn deels opgefrist en deels vervangen door nieuwe in allerlei kleuren.
Heropening op 4 maart 2023
De attractie Droomvlucht opent de deuren weer wagenwijd vanaf zaterdag 4 maart. Vanaf 10 uur ‘s ochtends kun je weer zweven door jouw favoriete attractie en dromen met je ogen open. Door onvoorziene omstandigheden is het onzeker of de Hemelburchten-scène bij de heropening al volledig in ere hersteld zal zijn.
Zompenwoud
Efteling Zompenwoud. Bron Efteling bv
Een magische making of waarbij een kijkje in de Droomvlucht word genomen.
Een aantal foto's tijdens werkzaamheden Droomvlucht. (Bron Efteling bv)
Het Efteling hotel krijgt een Droomvlucht suite. De sprookjesachtige suite is reserveren vanaf December 2023.
Nieuw in het Efteling Hotel: Droomvlucht Suite
07 november 2023
In één van de torens van het Efteling Hotel ontdek je binnenkort de betoverende wereld van elfen, bosgeestjes en ademende kastelen. Reserveer nu jouw overnachting.
De Hans Christian Andersen Suite in het Efteling Hotel maakt plaats voor de bloemenweelde van Droomvlucht. Droom vanaf 22 december met je ogen open!
Sfeer impressie Droomvlucht suite. Bron Efteling bv
Romantische themasuite voor 5 personen
De gloednieuwe themasuite in één van de torens in het Efteling Hotel is maar liefst 53 m2 groot en van alle gemakken voorzien. Het romantische 2-persoons hemelbed staat in het midden van de kamer met afbeeldingen van Koning Oberon en enkele elfjes aan weerszijden boven de nachttafeltjes. De wanden zijn bekleed met kleurrijk behang vol bloemen en zelfs de ramen zijn gedecoreerd. Zie je daar ook een elfje zweven?
Sfeer impressie Droomvlucht suite. Bron Efteling bv
De suite wordt sfeervol verlicht door de kelkvormige lampen, waarvan het licht wordt weerkaatst in de verschillende spiegels aan de wanden. Op de roze ovalen bank kun je even tot rust komen met een lekker kopje koffie of thee. Onder de kaptafel staat nog een extra poefje. Natuurlijk is er ook een royale kledingkast voor al je bagage en een televisie.
Sfeer impressie Droomvlucht suite. Bron Efteling bv
Slaapgedeelte voor kinderen
Het slaapgedeelte met het stapelbed bevindt zich in de toren van het Efteling Hotel, waar je wegdroomt onder het houten plafond met bloemen. Twee kinderen slapen in het stapelbed en er is een verborgen extra slaapplaats. Naast het bed kun je zitten in een prachtige pauw-fauteuil, het lijkt wel een elfentroon!
Vernieuwde badkamer
De vernieuwde badkamer krijgt een inloopdouche en een bad. De badkamer is verder onder andere voorzien van fijne badjassen en shampoo, bodywash en handzeep uit de Efteling-collectie van The Gift Label.
Voorbeeld HTML